viestursrudzitis.lv

Blogs

Sākums » 2008 » Decembris » 8 » Mīļie vampīriņi
Mīļie vampīriņi
12:52 PM

  

„Dienas biznesa” izdotā žurnālā „Numurs” publicētajā manis un žurnālista Romāna Koļedas sarunā (skatīt sadaļā Intervijas) tiek skarta doma par bērniem kā „mīļiem vampīriņiem”. Šie vārdi ir kaut kā pratuši piesaistīt lasītāju uzmanību, tādēļ nolēmu par to pateikt nedaudz vairāk.

Doma par bērniem kā enerģētiskajiem vampīriem pieder harismātiskajam itāliešu psihologam Menegetti, kurš pēdējos gados (vai nav savādi!?) esot apmeties uz dzīvi Latvijā. Esmu dzirdējis arī par viņa sievieškārtas pielūdzēju grupu, kas mēģina kaut kā popularizēt sava guru idejas Latvijā.

Neesmu ne lasījis, ne personiski iepazinies ar šo cilvēku, tādēļ man nevar būt izveidota viedokļa par viņa teorijām kopumā. Bet bērnu nosaukšana par enerģētiskajiem vampīriem, kā redzams, izsauc plašu rezonansi, tātad ir uzskatāma vismaz par veiksmīgu mārketinga triku, kurš darbojas arī tad, ja neko citu par termina autoru nezinām. Un šajā ziņā šo stāstu var salīdzināt ar Zigmunda Freida radīto un vēl plašāku rezonansi ieguvušo stāstu par „kastrācijas baiļu” fenomenu, par ko rakstu arī jaunākajā grāmatā „Pie tēva”. Nosaukums var precīzi neatbilst saturam. Tam ir cita funkcija – piesaistīt uzmanību.

 

Bet pāriesim pie jēgas, ko sevī ietver vampīrisms. Bērniem taču ir jādod, jādod un jādod. Kas ir pilnīgā pretrunā ar bērnu radīšanu, lai būtu atspaids vecumā vai vismaz ar cerību uz papildus darba rokām ģimenes saimniecībā. Nemaz nerunājot par aprēķinu ar bērnu palīdzību tikt pie notrallināmiem sociālajiem pabalstiem.

Tomēr „jādod” taču neskan ne tuvu tik smuki kā „atņem”, kas savukārt netur līdzi vampīrismam. Tātad – mēs tiekam aicināti noticēt, ka bērniem piemīt vara izmantot vecākus un panākt, ka vecāki ir spiesti darīt to, kas nav sevišķi labprātīgi. Bērni – vampīri, bērni – asinssūcēji, bērni – dzīves atņēmēji vecākiem.

Iespējams, ka šāda attiecību interpretācija nav gluži bez pamata – dzimstot bērniem, vecāki ir spiesti mainīt savu dzīvi, reizēm ļoti krasi. Uzrakstīju – „ir spiesti” un sapratu, ka atkal esam tikai soli no vampīrisma. Ja mēs teiktu – vecāki izvēlas radīt bērnu un krasi mainīt savu dzīvi, tad izvairītos no drāmas trīsstūra, kas šeit izveidojas un kurā bērni ir Vajātāji, bet vecāki – Upuri.

 

Tieši Upura loma un ar to saistītā Upura vara (sk. „Bendes meitiņa un viņas tēvs”) ir motivācija, kas liek izvēlēties raudzīties uz bērniem kā uz pāridarītājiem. Būt Upurim ir tik vilinoši, ja raugāmies tikai no atkarības aspekta vien, nemaz nerunājot par jau pieminētajiem sociālajiem labumiem, ko var nest šī loma. Tādēļ – lietojot vārdu salikumu „enerģētiskais vampīrs”, mēs stimulējam atkarīgu pasaules izpratni. Tas ir ceļš „pie Mātes”, atpakaļ. Tā ir patveršanās Upura lomā un drāmas trīsstūrī arī tad, kad tie vairs nav vajadzīgi kāda zaudējuma sadziedēšanā.

Un tas ir tik raksturīgais latviskais dzīvesveids ar sevi kā bērnu un Upuri centrā. Protams, bērnība ir kādreiz jāizdzīvo, un ja bērnībā to darīt nav bijis iespējams, jo jākalpo taču par savu vecāku vampīriem, tad šī bērnība izstiepjas visa mūža garumā.

 


Skatījumu skaits: 1900 | Pievienoja: viestursr | Reitings: 5.0/2 |
Komentāru kopskaits: 6
6 kaspars  
0
Reku vairāk par Menegetti
http://www.apollo.lv/portal/news/73/articles/146105

5 kaspars  
0
Manuprāt, vampīrismam ir nianses.
Pirmkārt, tas ir manā (vecāka) attieksmē.

Vampīrs grib manas asinis. Viņš grib ieturēt maltīti ar to, kas man ir dzīvībai nepieciešams. Vampīra sabiedrību vairumā gadījumu neizvēlas. Būt par donoru vampīram es negribu.

Atbildību par bērnu es esmu uzņēmies, vairāk vai mazāk, bet pats. Neviens man to nevar uzspiest, ja es tam nepiekrītu. Mēs visi mirsim kaut kad, bet ir cerības, ka bērns turpinās dzīvot pēc manis un izdarīs kaut ko vairāk, nekā būs izdevies man. Tāpēc es gribu viņā investēt, kaut vai savas asinis.

Otrkārt, bērna attieksme. Man nav bērna, bet es rakstu, kā es pats - kā bērns - to esmu izjutis.

Ja viņš sapratīs, ka viņa vecāki uzskata viņu par vampīru, kuram nepienākas, tad viņš nekad nezinās, vai viņam kaut kas pienākas vai nē. Viņš vienmēr būs nedrošs.

Ja viņš sapratīs, ka aiz viņa stāv viņa vecāki, un aiz vecākiem stāv viņu vecāki, aiz tiem - viņu vecāki, vārdu sakot, aiz viņa stāv visas iepriekšējās paaudzes un viņu atbalsta, pat ja ne ar savu klātbūtni, tad ar to, ko tās ir iemācījušās un nodevušas tālāk (par spīti kļūdām un neatrisinātajām lietām - mēs esam izdzīvojuši daudzus gadu tūkstošus) - viņam būs iespēja atrast drosmi tad, kad tā ir vajadzīga.


4 Andris Siliņš  
0
Ja raugos uz šo ''bērnu - vampīru'' jautājumu pēc iespējas pragmatiski, tad varu secināt vienu. Bērnus tiešām var uzskatīt par enerģētiskajiem vampīriem. Tomēr der arī paraudzīties uz vārda ''vampīrs'' izpratni. Šķiet, ka sarežģījumus rada tas, ka izdzirdot vārdu ''vampīrs'', kaut kur iekšā dvēselē rodas nepatika, nosodījums un bailes.
Lai izprastu situāciju, vispirms ir jāizprot pats vampīrs. Tādēļ ir jāatliek malā emociju diktētie aizspriedumi.
Vampīrs ir gatavs atņemt citiem ne jau tādēļ, ka viņš ir slikts, bet gan tādēļ, ka viņam pašam nepietiek kaut kā tāda, kas ir nepieciešams viņa dzīvības funkciju uzturēšanai. To diktē viņa iekšējais izdzīvošanas instinkts. Šādi raugoties uz situāciju, es varu konstatēt, ka pasaule pēc savas būtības sastāv no vampīriem. Kā tipisku piemēru vēlos piesaukt mājas kaķi. Ir pavisam savādi, ka cilvēks itin nemz negrib nosodīt kaķi par to, ka viņš ķer peles. Droši vien būtu pavisam citādi, ja cilvēks pēkšņi nonāktu peles ādā.
Tomēr šajā gadījumā es gribu pievērsties vēl kādai interesantai lietai. Proti, vampīra nogalināšanai. To parasti dara ar sudraba lodi vai pīlādža mietu. Izskatot gadījumu ar bērnu kā enerģētisku vampīru, varu vien secināt, ka reālajā dzīvē, vampīra nogalināšanai tiek lietoti daudz rafinētāki paņēmieni. Runa ir par to, ka bērnā tiek nogalināts bērns. Tajā pat laikā, tie, kuri nogalina ''vampīru'', paši pārvēršas par vampīru. Pareizāk laikam būtu teikt, ka viņi arī iepriekš ir bijuši vampīri, tikai tagad ir legalizējuši savu darbību. Rezultātā sanāk tāda vareni skaista inversija.

3 Rūta  
0
Es gan parasti par bērniem domāju: cik viņi ilgi ir sīciņi un kā mēs, baisie giganti, darām viņiem pāri, to pat nenojaušot.

2 Dace  
0
Harismaatiskie ljaudis veelas sev baru apkaart, kas kliedz -- jaa, vinjam taisniiba!!! Citaadi harismaatiskais nevar pastaaveet. Vinjsh mirst. Taa nu shie viens otru baro. Bet vienmeer jau ir kaads, kam ir tik saspiestas plaushaas, ka vajag kliegt, lai taas atrautu valjaa... Gluzhi kaa pie pirmaa kliedziena. Gluzhi kaa jauns maiss putekljusuuceejaa. Un te laikam pirmais kliedziens ir ievilcies. Jaameegjina spert pirmo soli no taa harismaatiskaa prom, tad redzees, kas notiks. Speeks elpot pasham noteikti neatnaaks taapat vien. Gjiibshanas sajuuta jau buus, varbuut pat kolapss. Psihiatri shitos sauc par panikas trauceejumiem :) un dod ripas. Viss atkariigs no taa, kaa tiek galaa peec naakshanas pie sajeegas, kad ozhamais spirts ir taa kaartiigi iekodis naasii. Tur var sanaakt arii kaut kas atbriivojoshs, ja saproti, ka tomeer var elpot bez bljaushanas -- jaa, vinjam taisniiba...

"Beerns atnes vieniigi probleemas..." No kurienes taada doma? Varbuut no turienes -- man tak vajadzeeja to beernu, lai varu sadziit, bet te ir viens, kursh arii grib ... tam pasham meerkjim to beernu. Un tad nu iet valjaa kaa Krilova fabulaa. Katrs rauj uz savu pusi. Un sanaak beerns ar sadaliitu dveeseli, varbuut pat kjermeni. Kaa saliimeeties? Taas virves saraut vispirms un tiem diviem atnjemt? Vai sakjert to virvi un savaa virzienaa saakt raut? Bet ja nu virve ap roku apsieta? Vienalga var sakjert. Vienaa trillerii redzeeju... Bet tad ir jaaraapo aaraa. Prom. Vismaz uz laiku, lai saprastu, kur esi bijis un kurp tagad doties.


1 rūķītis  
0
Bet kas vispār ir ģimene? Nastas, ko esam mantojuši no iepriekšējām paaudzēm un, ar tām galā netikdami, kraujam tik tālāk bērniem un "trešajam un ceturtajam augumam" uz kakla? Varbūt atbildīgi rīkojas tikai cilvēks, kurš, apzinādamies, ka laulātais un bērni viņam kalpos tikai kā līdzekļi zaudējumu sadziedēšanai, izvēlas sadziedēt tos citā veidā, bet neuzņemas uz sevi grēku sačakarēt dzīvi saviem "tuvākajiem"?

Pievienot komentārus var tikai reģistrētie lietotāji.
[ Reģistrācija | Ieeja ]

Statistika