viestursrudzitis.lv

Blogs

Sākums » 2009 » Februāris » 9 » Neprasiet no Zelta teļa
Neprasiet no Zelta teļa
1:14 AM
 
Kādas dažas nedēļas biju iededzies politiskās kaislībās, kas – šobrīd tas kļuvis pilnīgi skaidrs – nemaz nebija politiskas. Dusmas uz valdību, politiķiem utt., dažreiz ļoti personificētas, jo valdības ministru sejas tak ir ļoti personiskas – muļķīgas, glūnīgas, apjukušas vai mānīgi apņēmīgas.

Šī valdība un šis parlaments tomēr nav visas mūsu dzīves un tās vadības pārstāvniecība. Tā darbojas tikai ar praktisko, objektīvo, taustāmo dzīves daļu. Un tajā politiķu ietekme arī beidzas. Taču mēs, šķiet, gribētu, lai politiskā virsbūve sniegtu mums ko vairāk, mēs gribētu, lai tā parūpētos par mūsu laimīgumu. „Nu jā”, virsbūve varētu apsolīties par to padomāt, „bet katram pašam jau arī par sevi jādomā”, tā visubeidzot teiktu. Un tas būtu prātīgi, godmaniski, šeit nebūtu par ko dusmoties.

Bet kaislības uzjundī atkal. Politiķi uzvedas kā grāmatveži! - un mēs sašutumā novēršamies, jo viņi taču neatbild uz jautājumu – kā mums dzīvot? Kurp virzīt savu enerģiju? Kā sajust sevi pašu kā labu, vērtīgu un īpašu?

 

Bet neprasīsim no valdības! Neprasīsim no tiem, kas radīti šajā pasaulē tādēļ, lai radītu mums motivācijas un orientācijas sistēmu ārējās, objektīvās lietās. Nauda rada spēles telpu. Tā spiež mūs agri celties un iet grūtībās arī tad, ja to galīgi negribas darīt. Taču nauda nav motivējusi nevienam radīt neko izcilu. Šķiet, tieši otrādi, visi izcilie arhitektūras, literatūras, mākslas un mūzikas darbi radušies par spīti naudai, pretēji tās loģikai, kas saka – nedari neko vairāk par to, pircējs spēj tev samaksāt!

Arī pats galvenais mūsu dzīvē - cilvēka, ģimenes un sabiedrības attīstība notiek ar naudas un pat politikas pasaulēm vāji saistītā vidē. Un tādēļ arī mūsu domāšanā un uztverē tās ir atšķiramas. Gluži kā Blaumaņa Indrānu tēvs prasīja atšķirt tos ošus, kas iepriecina viņa sirdi no citiem, kas pilda maku. Mums šodien tāpat kā visos laikos ir jāapzinās, ka naudas pasaulei ir tieksme ieraut sevī. Un likt mums domāt, ka cilvēku attiecības, dvēseles bagātības, bērnu audzināšana, kultūras vērtības ir reducējamas uz naudu un izsakāmas naudā.

 

Šeit parādās cits jautājums – ja jau politiskajai elitei ir deleģējama tikai daļēja autoritāte, tad kam tiek pārējā? Jo mums taču prasās iztēloties kādu, kas atbild uz mūsu ikdienas jautājumiem. Autoritāti, kura apvieno sevī universālas zināšanas, līdz ar to garantējot, ka, lai arī rītdiena uzaust daudz grūtāka par šodienu, tomēr mums nebūs grūti to izturēt, jo zinām, ka ilgtermiņā būs tikai labāk. Jo mēs esam visu darījuši soli pa solim, lai tā būtu.

Daudzi šeit atcerēsies kristiešu Dievu un teiks, ka tikai tas var glābt un ka visas bēdas ceļas no vājas ticības. Un man visumā nebūs viņam ko iebilst. Pārdomas rada vien pāris no vēstures izrietoši apsvērumi.

Pirmais – latvieši ir apbrīnojami mazkristianizēta tauta. Tas ir garāka apskata vērts, tomēr fakts. Otrais – kristīgā Dieva autoritātes tradīcija jau nav vienīgā kā autoritātes un garīgas vadības tradīcija. Tā ir tikai viena no daudzām, savu pedagoģisko efektivitāti pēdējos divos tūkstošos gadu gan stiprinājusi gan tērējusi. Kas attiecas uz pēdējo – tērēšanu – nākotne rādīs, cik kristietībai krampja vēl iekšā. Sevišķi Latvijā, kas savas daudzveidības dēļ varētu būta arī nākotnes laboratorija un pasaules mikrokosms.

Vai kristietībai ir nākotne ir viņas pašas iekšējais jautājums – tas modernajā pasaulē ir tikai viens no piedāvājumiem, turklāt gan jau kristiešu starpā radīsies vairāki, atvasināti piedāvājumi. Svarīgākais ir cits – cilvēkam ir vajadzīga garīga valdīšana, tas šobrīd parādās spilgti jo spilgti. Ar šo valdīšanu ir jābūt cita veida komunikācijai kā ar laicīgo. Kā šī valdīšana attīstīsies šajā zemeslodes stūrītī un kaktiņā zemes, neviens nezina. Bet tas ir bezgala interesanti tomēr, es ar dziļu interesi sekošu šiem procesiem līdzi.

Starp citu, šīs sociālās, reliģiskās un kultūras kustības varētu būt pārsteidzoši līdzīgi tam, kas varētu notikt individuāli ar to cilvēku, kas meta bruģakmeni Saeimas logā. Ja vien šis cilvēks iekšēji virzītos turp, kurp, kā  mēs vienoti esam pieņēmuši, atrodas tas, ko arī esam pieņēmuši - Nākotne.
 

Skatījumu skaits: 1538 | Pievienoja: viestursr | Reitings: 0.0/0 |
Komentāru kopskaits: 141 2 »
14 Alise Dacei un Kasparam  
0
Beidzot iebraucu! Tā Jūsu diskusija atdodas ne ar pirmo piegājienu. Bet laikam kā kuram...
Es domāju par to ceļošanu. Manuprāt, cilvēks var justies un BŪT pilnīgi viens vislielākajā grupā, atrasdamies Vatikānā un būt grupā, esot ar eskimosiem Ziemeļpolā, nesaprotot ne vārda.
Runa ir par mērķiem, manuprāt. Par attieksmi pret notiekošo. Un par enerģiju. Grupai, kā zināms, tā lielāka, grozi kā gribi. Un, ja vēl apmēram mērķē līdzīgi...tā ir laba sajūta.

13 Dace  
0
Tagad man bez visiem dieviem ir skaidrs, kāpēc sievietēm ir vismaz desmit mēneša un tik pat daudz nedēļas žurnālu, bet vīriešiem tikai nabaga (kā man agrāk šķita) viens...

12 kaspars  
0
> Gluži kā pie Freida – runā ko runādams, viss beigsies ar seksu. :D

Jā, tādas analoģijas ir, un domāju, ka par tām varu droši runāt ar cilvēku, kas spējis no reliģisku / saimniecisku kopienu apspriešanas pārlekt uz ceļošanu... :)


11 Dace  
0
:D

Gluži kā pie Freida – runā ko runādams, viss beigsies ar seksu. :D Pie tam ārlaulības. Es par suņu dabūšanu Ziemeļpolam, tāpēc man vajag kaimiņzemi. Un vienlaicīgi būt kurlai pret grupu, kura bļauj, ka bez šiem galā netikšu. Ja jau uz maigo Zviedriju nedrīkst, kur nu vēl Ziemeļus...


10 kaspars  
0
Dacei
nu bet kā ar ģimenes lietām? Pēc tavas shēmas sanāk, ka ārlaulības saites vislabāk sākt ar kaimiņieni :P
Jo piekritīsi, ir starpība starp hobijiem un mājas lietām :)

9 Dace  
0
Tad varbūt var braukt vispirms uz kādu Zviedrijas kaimiņzemi (Norvēģiju vai Somiju), kur tos suņus ar visiem pajūgiem pat var apskatīt un aptaustīt. Pēc tam tālāk jau manīs...

8 kaspars  
0
Atkarīgs, uz kurieni tu ceļot. Ja uz Zviedriju (Stokholmu) un vienīgā problēma ir valodu nezināšana, tad var arī bez grupas. Ja uz Ziemeļpolu, un suņu pajūgus cilvēks ir redzējis tikai filmās, tad nesanāks.
Regress sākas tad, kad grupa spēj iestāstīt, ka Stokholmā bez viņas izdzīvot neizdosies.
-
to pašu jautājumu var attiecināt arī uz ģimenes attiecībām. Priekš kam piesieties vienai sievietei, ja ir tik daudzas? Sanāk tāda kā kruķīša sameklēšana, lai būtu ērti?

7 Dace  
0
Hm... Nu, labi, bet vai dzīvildze AA ir nepieciešama gara? Es te tā pie sevis filozofēju, ka ne. Vai tas nav kā došanās ceļojumā – vienreiz ar grupu, bet tad, kad vairāk grib apskatīt – jau ceļo viens pats?

6 kaspars  
0
nu, mana konkrētā pieredze ar kaut ko, ko varētu savā ziņā nosaukt par kopienu, ir ar AA.
Jāatzīst, ka jā, progress tur īpaši nestrādā, un taisni drošības jautājumu dēļ. Bet tur daudz kas ir balstīts uz diezgan slideniem pieņēmumiem (piemēram, AA biedram izdzert vienu glāzi nozīmē atgriezties atpakaļ ellē). Bet man nav tādas pārliecības, ka ja AA būtu citi principi, arī pats AA varētu būt gan reizē progresējošs, gan dzīvotspējīgs.
Tai pašā laikā AA nav tā, ka tur būtu autoritātes, kas būtu tie "visvienlīdzīgākie". Savas iniciatīvas tur ir ļauts realizēt.

Ja tā padomā, Apdraudējums var būt objektīvs, un var būt iedomāts. Kopienas uzlikto ierobežojumu labums vai ļaunums ir atkarīgs no tā, vai tie ir adekvāti reālajam "Apdraudējumam".


5 Dace  
0
Kopienās pēc laika vienmēr notiek tas, ka visiem citiem ir jāapmierina dažu cilvēku vajadzības. To Dažāko. Tas, starp citu, vērojams mazajās konfesijās jeb sektās. Arī Latvijā. Sākas tā pati neriskēšana. Un tas ir arī absolūti nepieciešams, lai nezaudētu drošību un visa būve nesabruktu. Sektām vienmēr ir bijuši samērā labi finanšu rādītāji arīdzan.

Tas var šķist vilinoši šādos apstākļos kā tagad, bet viens otrs vis nepriecātos, ja sāktos tādu kopienu pandēmija. Pat ja arī, cerams, ka nevienu aiz ausīm iekšā nevilks. Lai gan... Man vienreiz viens teica: Pagaidi, vēl nesaki "Hop"!

bet labi progresēt un cerēt uz uzlabojumiem tomēr var tikai tad, kad neviens netur tevi aiz kājas.


1-10 11-14
Pievienot komentārus var tikai reģistrētie lietotāji.
[ Reģistrācija | Ieeja ]

Statistika