Ziņa par Dabaszinātnieka nāvi, šķiet, satuvinājusi
komentētājus, parādās tādi formulējumi kā „grupa” un „tās viedoklis”, dalīšanās
ar projekcijām un lūgums (ja iespējams) neaiziet neatvadoties. Varbūt arī
Provokatora iniciatīva ir kaut kā motivēt „mūs” apzināties kā „komentētājus”,
tātad ļaudis, kam kaut kas kopējs. Ieraudzīt kaut kādus mērījumus, varbūt pat
atklāt kādas svarīgas sociometriskas sakarības? Un - vēl viena iespēja
aizdomāties, kā mūs ietekmē nāve. Kā pingvīnus, kas ciešāk sakļauj muguras?
Iepriekšējā gadā mani ne reizi vien bija pārņēmusi vēlme ja
ne pilnīgi izbeigt blogošanu un tādi „nomirt”, tad vismaz pāriet uz citu
formātu. Piemērām, rakstīt kad ienāk prātā, nevis tieši uz katru pirmdienu. Jo
dažreiz ir bijis tā, kā galva tukša, ko lai pasaka? (Pirms pāris gadiem tā
nekad nebija, man bija vairākās kārtās ko teikt par katru interneta portāla
ziņu!) Kas varētu būt uzrakstāms un tā vērts, lai cilvēki tērētu laiku lasot? Tomēr
disciplīna (man) nāk par labu. Tā palīdz tikt cauri arī ne tik līdzeniem
attīstības posmiem Un ja arī katrs bloga ieraksts nebūs ģeniāls, varbūt vismaz
daži būs gana labi? Turklāt, daudz kas „parādās un nāk ārā” rakstot, vajag
tikai sākt – katru pirmdienu, kā allaž.
Bija aizkustinoši lasīt komentētāju atbildes uz maniem
jautājumiem. Laikam es tos vairāk biju iedomājies kā piedāvājumu - ko jūs (publikas
priekšā) varētu pajautāt sev. Nevis atļaut, lai es jūs pratinu. Un ja tas izdotos,
atbildes varbūt būtu ne tik ļoti „pa punktiem” – jo visus punktus jau varbūt
nemaz nevajag. Varbūt vairāk būtu brīnīšanās par sevi, nevis zināšana „kā ir”. Asociāciju
plūsma, nevis struktūra. Bet – kā ira tā ira, interesanti tāpat.
Jocīgi, ka pa šo nedēļu diezgan daudz nēsājos apkārt ar Aspaziju
galvā. Jocīgi tādēļ, ka man no viņas tuvākajā laikā neko daudz nevajag (it kā).
Ok, nedaudz jāpiedomā par vienu „smadzeņu vētras” tipa prekonferenci februāra
beigās. Un izgājušo piektdienu biju ciemā pie Smiltenes novada skolotājiem, kur
runājām par sievietēm un viņu dzīves vidusposmu. Abi pasākumi laikam tomēr ir pagrūduši
mani atcerēties mūsu dzejas un dramaturģijas Sarkano komētu (tā viņu un viņai
veltītu grāmatu nodēvējusi itāliešu žurnāliste Kjāra Makoni). Un domājot par
Aspaziju, būs bijis jādomā tālāk - par „Sidraba šķidrautu”. Nu jā – bet kāpēc
tieši par to?
Marī raksta: Man
būtiskākais, kāpēc šeit joprojām ir interesanti, ir kultūrvēsturiskā konteksta
apzināšanās (sabiedrībā ar visai īsu atmiņu tas ir retums), tas, ka
dabaszinātnes šeit netiek aizstātas ar ezotēriku un, protams, piedzīvojumi un
pārdzīvojumi, kad teksti šeit palīdz atslēgt kādu "pagrabu" un atrast
tur kādu "partizānu".
Ok, viņai tā metafora par partizāniem, kas gan jāslēpj, gan citkārt
arī jānodod ienaidniekiem, joprojām ir tuva (kas gan to būtu domājis!). Bet
domu par kultūrvēsturiskā konteksta apzināšanos izjūtu kā sevi inspirējošu un tālāk
urbināties liekošu. Arī tagad, iedomājoties par „Sidraba šķidrautu”.
Jau sen šķita – vai tik tā šķidrauta sārtošanās nevarētu
nozīmēt mēnešreizes? Un uzreiz iekšēja stopzīme – nu fui nu fui... nu kā tā var,
nu kā tā var... Tas bija tajā laikā, kad pietiekoši nebiju sapratis Dievieti –
tā man vēl lielā mērā bija noslēpusies aiz Mātes. Šodien Dzelzs jaunavu diezgan
skaidri redzu kā Dievieti, pret kuru mūžīgi cīnās vīrieši (arī karalis Targals
un princis Normunds):
Kas ir šī dzelzu
jaunava, vai spoks,
Ka visus bailes māc,
to pieminot? (Targals)
Dzelzs jaunava šķiet perfekti atveidots, no zemapziņas norakstīts
tādas Nelaimīgās Dievietes tēls, kuru nevis pielūdz, bet gan apkaro. Tāds, kuru
vīrieši saskata sievietēs, un kurš liek tiem kļūt agresīviem un vardarbīgiem.
Bet kuru arī sievietes saskata citās sievietēs kā tādu, kurai var atteikties
ziedot un pakļauties un kuru var censties iznīcināt vai pakļaut sev.
Ja to uztver šādi, tad sanāk tāds kā trīsstūris – sieviete,
vīrietis un Dieviešu rinda (Laimīgā un Nelaimīgā, kas dalās tālāk par
Pielūdzamo un Apkarojamo). Skaidrs, ka, kamēr Normunds cīnās (vai mīlējas) ar
Dzelzs jaunavu, Guna paliek novārtā un otrādi. Jo arī Guna uzvedas kā Dzelzs
Dieviete, Normunds viņas abas redz kā līdzīgas – sievietes, Dievietes. Tātad –
runa jau ir par Normunda (visu vīriešu) projekciju uz visām sievietēm kā Apkarojamām
Dievietēm.
Manu dzīvi, mani
Tu slāpēji, tu sevī
uzsūci
Kā švammis mitrumu. –
Tu draudi,
Tu prasi, pavēli, kā
augsta klints
Tu manā dzīves ceļā
aizvēlusies. (Normunds)
Bet ja tā, tad skaidrs, ka viņas ovulācija – sievišķās kreativitātes
kalngals – paliek neievērota un nepiepildīta! Un tad mēs redzam sieviešu
reakcijas uz vīriešiem (Normundu), kuri kaut ko TĀDU (!!!) viņās atļaujas
saskatīt. Ne tikai saskatīt, bet pret saskatīto arī vērst savu darbību.
Tādēļ PMS un tādēļ tas ugunīgi asiņainais lugas fināls.
(Starp citu, esot pētījumi, kas apliecina, ka sievietes - slepkavas savus
noziegumus biežāk veicot PMS iespaidā. Tātad - ja sievietei ir vēlme nogalināt vīrieti,
tad viņa to darīs nevis ovulācijas, bet gan PMS laikā.) Un skaidrs, ka Gunai
jācīnās ar citu sievieti - matriarhālās konkurences ietvaros, un šī cīņa
saplūst kopā ar vīriešu cīņu pret Apkarojamo Dievieti un tātad arī ar cīņu pret
pašu sevi (paš-slepkavība), lai atgūtu sev varbūt ne jau Normundu, bet kaut vai
viņa uzmanību un gurnu spēku.
Ak, nākat, trakie
nāves bakhnanti,
Pa kaklu galvu melnos
mutuļos,
Iz tumsas vālu vālēm
veldamies,
Un savus uguns kroņus
gaisā metat,
Šurp! Visus graujat,
visus zemē minat –
Ak, nākat! Iznīcības svētkus
svinat!
Tā ir Guna, kas nāvīgi aizskarta par Apkarojamās Dievietes,
tātad Dzelzs jaunavas redzēšanu sevī. Šī Guna nogalina. Taču, atcerēsimies,
bija arī cita Guna – tā izklausījās gandrīz vai pēc Gladiolas, tajās viņas
izpausmēs, kad „smadzenes pilnībā izkusušas”. Bija ...:
Jā, līksmais ārprāts,
ārprātīgā līksme!
Kā reibis katrs vārds
man iet pār lūpām,
Ikkatra mana doma dej
tev priekšā. –
Nāc – mana miesa deg
kā balta liesma,
Līdz matu saknītēm man
sprikstēt sprikst, -
Nāc skūpsti mani,
skūpsti, skūpsti!
Dzer manu savārījšos
dvēseli.
Nav dievi tādu dziru
dzēruši,
Nav velni apreibuši
tādā skurbā,
Es tevi saviem
skūpstiem, apskāvieniem
Kā karstām tuksnešsmiltīm
apbēršu.
Bet Normundam Guna ir Apkarojamā Dieviete, kas jāsoda. Kaut vai
par to, ka „tik ilgi nenāca”. Kā bērns ar ambivalenti nedrošu piesaisti, kas
soda mammu ar dusmām nevis tad, kad tā ir prom, bet tad, kad beidzot atnākusi.
Nokavējusies, tātad vainīga.
Nekad pēc mana „es” tu
neprasīji,
Tu biji devēja, es
tikai ņēmējs;
Neko no manis tevim nevajadzēja;
Tu mani apbēri līdz
matu galiem
Ar savām mantām, līdz
vairs nespēju
Ne elpot - - tad – es tevi
nokratīju!
Bet, tevi samīdams, es
saminu
Pats sevi līdz!
Tātad „Sidraba šķidrauts” būtībā ir attiecību drāma, nospēlējama
diviem (varbūt trijiem) aktieriem un varbūt pārceļama no simboliskās realitātes
uz ikdienu, uz sarunām virtuvē un trauku dauzīšanu. Un dzejas teksts ir
jānorunā kā proza, bez kādas eksaltācijas un pantmēra tra-ta-tatā radītas
loģikas.
Interesanti, „Sidraba šķidrautu” Aspazija palaida tautās
1904. gadā, tātad 39 gadu vecumā, kad viņas vīrs vairāk noņēmās ar „Upuni un
nakti” (Spīdolu) un revolūcija gatavošanu, nekā ar sievu. Tomēr ne jau
individuālā un pāra attīstības loģika tik svarīga kā nemaināmais,
arhetipiskais. Un saskaņā ar to 39 gadi ir vecums, kad uzvēdī pirmās rudenīgās
preklimaktēriskās vēsmas...
Vairāk tomēr domāju ne par Aspaziju, bet par to savu – „nu kā
tad tā, nu kā tad tā...” reakciju. Un ja jau man tāda reakcija, ko tad var
prasīt no skatītāja un lasītāja, kas par Dievieti pat dzirdējis nav? Atgriezos pie
jautājuma – vai „mēnešreizes” latviešu literatūrā kaut kur ir minētas? Laikam
jau nav, jo – „nu kā tā var, nu kā tā var...”.
Smiltenē lekcijas laikā nonācām pie elpu aizraujoša
jautājuma – vai skolniekiem būtu jāzina, kad skolotājai ir PMS? Es gan ieteicu
iesākt ar vīra, mīļākā un darba biedra informēšanu par savām Dzemdes norisēm,
kas, protams, tika uztverts gan ar sajūsmas spiedzieniem, gan šņākoņu zālē
(tajā bez manis bija tikai divi vīrieši, toties kādas simts sievietes). Un es
ļoti varu saprast tieši to šņākoņu. Jo būtībā jau šie jautājumi tiek izjusti kā
svēti, sakrāli, vārdos neizsakāmi (izteikt aizliegti) un neaizskarami Dievietes
rituālos neiesvētītām personām. Jebkura vīrieša iesvētītība tajos tiek
apšaubīta, šajā ziņā tas sievietēm ir „mērkaķis ar atompogu”. Var saprast
kāpēc, iedomājoties, kā uz šo informāciju varētu reaģēt traktorists ar „astoņām
klasēm un deju kursiem”. Skaidrs, bez vainošanas neiztikt, un līdz izpratnei
neaiztikt.
|