Ja politiķim vairs nav jādomā, ko viņš saka savam vēlētājam un nav
jāseko līdzi, vai vēlētājs ir apmierināts ar politiķa pateikto, tad zūd
ne tikai ļoti būtiskais personiskās komunikācijas faktors, kurā var
rasties daudz ideju par valsts tālāku attīstību. Notiek kas vēl
bīstamāks – vēlētājs ir kļuvis par procentiem, kuriem patīk X reklāmas
profesionāļu izveidotais, un citiem procentiem, kuri fano par Y. Un
politiķi sāk sacensties nevis par idejām un vēlētāju, bet par reklāmas
speciālistiem un naudu vēlēšanu kampaņai.
Manuprāt, šāda lietu kārtība ir ļoti tāla no klasiskās grieķu
demokrātijas principiem, kad valstsvīriem bija jāspēj pašiem runāt
agorā. Un jāiztur tautas balsojums – burtiskā nozīmē – ar balsīm, nevis
rokām vai kājām. Politiķi mācījās retoriku, lai spētu gan noformulēt,
gan saprotami izteikt savas domas. Klasiski un pat arhetipiski ir arī
tas, ka pret cilvēku, kurš neprot izteikties, mums ir grūti izjust
uzticēšanos.
Atceros, 30 gadus atpakaļ Leonīds Brežņevs lasīja savas runas no
papīra un visiem bija skaidrs, ka „tās kāds ir uzrakstījis”. Milzu
tautas uzticību izpelnījās „jaunais” Mihails Gorbačovs, kurš runāja kā
cilvēks – „no galvas”, to, ko domāja. Jaunie jautājumi nereti ir labi
piemirsti vecie...
|